Öppet brev till BK Häckens medlemmar

Inför extra årsmötet den 27 januari.

Kära supportrar och klubbmedlemmar.

Föreningsdemokratin inom svensk fotboll är vacker och unik i världsfotbollen och vi vill först passa på att säga att vi är väldigt glada och nöjda med sättet klubben hanterat denna känsliga fråga. Tidigt hade Getingarna frågor och invändningar kring hur en sammanslagning skulle se ut, sett till att de två föreningsstrukturerna varit helt olika, och att vi var oroliga över att antidemokratiska element skulle följa med in i vår förening. På dessa områden har klubben givit tillfredsställande svar och utvecklat just de punkter vi oroade oss över – inte minst på det medlemsforum vi initierade i förra veckan. Vi ser det som en vinst för alla parter att det liggande förslaget nu bara gäller den sportsliga verksamheten och inte GFC:s ledning.

Getingarna sa redan i sitt första yttrande att detta är vårt viktigaste årsmöte sedan klubben bildades. Vi är väl medvetna om att många av våra medlemmar är uttalat positivt inställda till det liggande förslaget, men vi vet också att andra är emot – och det ligger någonstans i sakens natur att båda ståndpunkter får höras, för debattens och föreningsdemokratins skull. Några har rest frågan om Getingarnas ståndpunkt går emot de egna medlemmarnas vilja, men så är inte fallet. Häckens styrelse har varit väldigt duktiga på att få ut sina perspektiv till medlemmar och media, och det är lätt att övertygas i frågan om man bara ser den ur deras synvinkel.

Det är dock inte särskilt svårt att som supporter se problem med förslaget, och dessa problem har i väldigt stor utsträckning kommit bort i debatten. Oavsett ekonomiska och taktiska argument går det inte att förneka att förslaget är extremt kontroversiellt och strider mot de fundamentala principer om upp- och nedflyttning i seriesystemet baserat på egna prestationer som svensk fotboll hittills byggt på. Detta är värden som sveriges samlade fotbollssupportrar, med rätta, är väldigt stolta över i en tid då oligarker, och gulfstater äter sig in och smutsar ner fotbollen som sport. Supporterskap handlar om att vara stolt över sin klubb i lunchrummet på jobbet, det handlar om att följa ett lag man kallar sitt eget – och det liggande förslaget äventyrar i allra högsta grad den typen av värden. Vi får inte blunda för att Häcken som förening och att vi supportrar kommer få ta emot enorma mängder spott och spe från övriga fotbollssverige ifall ett sånt här förslag går igenom. Och vi kan inte förneka att vi som supportrar nu förväntas heja på och stötta ett helt främmande lag som vi fram tills nu inte haft någon som helst relation till. Ett lag som nästa år kan ta klubbens första ligaguld. Kommer det vara med genuin och oförställd glädje vi firar det guldet?

Vad fotbollssverige istället hittills förespråkat är att växa långsamt och organiskt genom avancemang i serierna baserat på prestationer. Det är inte heller orimligt att anta att en liknande taktik även gäller för en klubbs ekonomi. Visst, Häcken har drivit sin verksamhet på ett okonventionellt sätt tidigare, med Gothia Cup som det tydligaste exemplet, men det startade inte som världens största ungdomsturnering – utan även den har växt successivt genom åren. Häckens styrelse menar att detta är en god investering – och det kan det mycket väl visa sig vara – men att växa så här fort måste också innebära en väldig ekonomisk risk åren då GFC inte spelar Champions League, drar in TV-intäkter eller inte längre är den enda damelitklubben i stan att plocka in sponsorer till klubben.

Sist men inte minst får vi inte låtsas som att det inte finns några alternativ till det liggande förslaget. Vi har en elitsatsning på vårt damlag redan i nuläget, och vad säger att vi med några värvningar inte kan nå damallsvenskan för egen maskin även om det skulle ta längre tid och kosta mer längs vägen? Vad säger att vi självklart skall ta över GFC:s nuvarande plats i allsvenskan. Många möjliga vägar har uteslutits för att vi skall ställas inför detta ja- eller nejbeslut.

Nu är det vi supportrar som skall avgöra den här frågan och då måste vi ta tillfället i akt att ytterligare understryka att detta faktiskt är en principiellt mycket kontroversiell fråga. Det är en hörnsten i själva idrotten att avancera på egna meriter. Och även om beslutet fattas på extraordinära grunder på grund av extraordinära omständigheter så är det inte desto mindre ett kontroversiellt beslut. Det skall vi inte hymla med oavsett hur vi lägger vår röst. Att vara en demokratisk förening innebär inte bara att medlemmarna har det sista ordet, det innebär också att vi alla skall bära ansvaret för de beslut som fattas. Vi ber er därför att ta in hela frågans tyngd och överväga noga, för beslutet kommer kraftigt forma och påverka inte bara vår klubb utan svensk fotboll på både dam och herrsidan många år framöver.

Det är vi tillsammans som väljer vår egen väg.

Supporterklubben Getingarna